Zonne energie: huis/ thuisbatterij en elektrische wagen

Kan via de stekker app prioriteit gegeven worden aan:

  1. Eerst huis voorzien van stroom
  2. Dan thuisbatterij
  3. Dan Auto

?

Beste Thinkzero,

Bedankt voor je vraag en welkom op het forum!

Zoals het nu werkt is het vaststellen van de opwekking van je zonne-energie o.b.v. een forecast. Wij bepalen dit aan de hand van locatie (lat lon), weersgegevens, hellingshoek en richting van de panelen.

De volgorde waarin verbruik plaatsvind vereist dat je gaat meten hoeveel verbruik er op de aansluiting is en hoe vol de thuis batterij is. Hier hebben wij ons nog niet op gericht. Het goed slim kunnen laden heeft onze prioriteit. Met domotica / home automation systemen is het eventueel mogelijk hier zelf meer mee te doen, maar Stekker zal voorlopig niet deze volledige functionaliteit gaan bieden.

Mocht je dit wel gaan bouwen dan is het natuurlijk leuk als je resultaten deelt in de community, aangezien er wel meer mensen geintereseerd zijn in meer autonoom met energie om te kunnen gaan.

Veel succes!

Ja dit is inmiddels ook mijn feature request: Ik heb nu inmiddels 3 slimme boilers en we hebben 3 laadpunten. Wij gaan dus ook tegen wat limieten aanlopen qua vermogen. Dat zou ik dus ook graag willen automatiseren. Dus 3 Hue slimme stekkers op die boilers moeten elke 24 uur elk 2 uur laden (zo goedkoop mogelijk).

Dit werkt het beste als er sowieso load balancing zit op het laadpunt. Diverse laadpunten kunnen dit, maar het gaat te ver om hier een opsomming te doen.

Chargee is een bedrijf dat een real time feed (MQTT) van je P1 data beschikbaar stelt (of wilt stellen). Dat zou een goede manier kunnen zijn om het relais van één of meer boilers alsnog uit te schakelen als het verbruik boven een bepaalde waarde komt. De Chargee Spark heeft een hele fijne app en is simpel aan te sluiten.